Via een voorstelbrief op ISY werden de ouders doorverwezen naar Sharon, pionier in veerkracht in het onderwijs. De zorgen van de ouders betroffen het gedrag van hun dochter, dat kenmerken vertoonde van hooggevoeligheid en mogelijk ook hoogbegaafdheid. Thuis ondervonden zij verschillende uitdagingen, zoals overprikkeling, soms extreme boosheid, en moeite met in slaap vallen. De ouders vroegen zich af of ze zich zorgen moesten maken en hoe ze hun dochter het beste konden ondersteunen.
Met toestemming van de ouders heb ik ook gesproken met haar leerkrachten om een beter beeld te krijgen van hoe hun dochter in de klas functioneerde. Tot onze verrassing schetsten de leerkrachten een heel ander beeld. In een klas van 37 leerlingen bleek het meisje een “grijs muisje” te zijn: rustig en onopvallend. Ze was gemotiveerd, kon zich goed concentreren en leek niet beïnvloed te worden door de drukte om haar heen.
Samen met de ouders en de leerkracht hebben we besloten haar gedrag, vooral op sociaal-emotioneel vlak, verder te observeren. Thuis bleek dat emoties weinig bespreekbaar werden gemaakt, wat mogelijk bijdroeg aan haar onrust en slaapproblemen. Het meisje had moeite om haar emoties te verwerken, waardoor ze met al die indrukken naar bed ging.
Tijdens de gesprekken met de ouders hebben we veel aandacht besteed aan het vertalen van emoties en gevoelens. We bespraken de functie van emoties en het belang van het geven van taal aan deze gevoelens. Ook kwamen het voorbeeldgedrag en de verwachtingen van de ouders aan bod, evenals manieren waarop zij hun dochter beter kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door meer persoonlijke aandacht en het toepassen van mindfulness-oefeningen voor het slapengaan.
Het viel de ouders op dat hun dochter graag emoties uitdrukte via toneelspel. Dit leidde tot het idee om de personages uit de film Inside Out te gebruiken om emoties zowel thuis als op school beter bespreekbaar te maken. Zo begonnen we met het oefenen van het herkennen en benoemen van emoties, zowel thuis als in de klas.
Tot nu toe hebben de ouders de adviezen goed kunnen oppakken. Hun dochter gaat nu rustiger naar bed, valt sneller in slaap en geniet zichtbaar van de extra aandacht en ontspanning. Thuis en op school lukt het haar beter om haar emoties te uiten met behulp van emotiekaartjes, wat ervoor zorgt dat ze minder snel overprikkeld raakt. Wanneer ze toch boos wordt, herstelt ze sneller en weet ze beter om te gaan met haar gevoelens.
Dit proces heeft zowel voor de ouders als voor hun dochter veel nieuwe inzichten gebracht en draagt steeds meer bij aan een stabielere, veerkrachtige omgeving voor haar groei en ontwikkeling.