Sem is een jongen van 21, een harde werker die de balans probeert te vinden tussen school en werk. Hij volgt een BBL-opleiding binnen het mbo, waarbij hij vier dagen werkt en één dag naar school gaat. Maar sinds een paar maanden loopt hij tegen iets aan dat hem tegenhoudt. Hij komt vaak te laat op zijn werk, is geregeld ziek en heeft veel verzuim op school.
In het begin leek het niet duidelijk wat er precies aan de hand was. Vanuit de VSV 18+ ondersteuning werden er verschillende gesprekken met Sem ingepland. We wilden hem verder helpen, maar om dat te kunnen doen, moesten we eerst begrijpen waar zijn klachten vandaan kwamen. Sem vertelde dat hij ’s ochtends vaak misselijk was en zelfs regelmatig moest overgeven. Samen met de huisarts werden er verschillende fysieke onderzoeken gedaan, maar al snel bleek dat er op fysiek vlak niets aan de hand was. Naarmate de gesprekken vorderden, kwam steeds meer aan het licht wat er in Sem omging. We spraken over zijn leven thuis, zijn vriendenkring, zijn werk en school. Langzaam maar zeker werd duidelijk dat hij zich op zijn werk niet op zijn gemak voelde. Zijn collega’s en leidinggevenden leken weinig waardering te tonen voor wat hij deed; soms voelde hij zich zelfs gekleineerd. Dit had een zware impact op hem. De stress bouwde zich dag na dag op, en de spanning werd voor hem steeds moeilijker om mee om te gaan.
Voor Sem was school de plek waar hij wat rust vond. De schooldagen voelden laagdrempeliger dan de lange werkdagen en werden voor hem een toevluchtsoord. Maar die spanning en het gevoel van onderwaardering bleven aan hem knagen, en uiteindelijk besloot Sem om de knoop door te hakken: hij stopte met zijn werk en begon zijn zoektocht naar een nieuwe, waarderende werkplek waar hij zijn opleiding kon voortzetten.
Sindsdien gaat het beter met Sem.
Hij voelt zich vrijer, energieker en zelfverzekerder. We werken nu samen aan het opbouwen van zijn veerkracht, zodat hij met toekomstige tegenslagen kan omgaan, waar hij ook aan de slag gaat. Dit traject heeft Sem geholpen om zichzelf beter te begrijpen. We hebben gebruik gemaakt van screening, beeldtaal, ondersteunend materiaal voor emoties en gevoelens, en ontspanningsoefeningen om hem sterker en zelfbewuster te maken.