We zijn in groep 6 aangesloten om stil te staan bij de (negatieve) sfeer in de klas. Thema’s die we met de klas besproken hebben zijn: Hoe ga je om met social media? Hoe is de sfeer in de klas? Wat doet dit met je gevoel? Wat is respect en hoe willen we hiermee omgaan?
We zijn 3 keer een uur in de klas geweest waar we Respect als leidraad hebben genomen. De leerlingen hebben zelf aangegeven wat ze belangrijk vinden en welk gedrag hierbij hoort. Hier hebben we wat oefeningen op afgestemd en afspraken gemaakt met elkaar. We hebben stilgestaan bij de bewustwording van negatief gedrag, wat doet dit met jezelf maar ook met de ander.
Dit vraagt ook iets van je gevoel, maar hoe geef je hier woorden aan en hoe ga je hiermee om? Aan de hand van situaties hebben we met de leerlingen gekeken wat dit met ze doet en wat passend gedrag hierbij is.
Een afspraak die we hebben gemaakt is het inzetten van een klavertje vier op social media. Dit kunnen de leerlingen inzetten wanneer er niet met respect met elkaar wordt omgegaan of wanneer je de ander hieraan willen herinneren. Zo kunnen we elkaar helpen. We hebben de sessies afgesloten door middel van ontspanning. Dit is zinvol om te kunnen toepassen in de klas of thuis wanneer je meer last krijgt van spanning en deze kwijt wil raken.
De leerling van groep 6 den Juf A. hebben hard gewerkt! Daar zijn we trots op!